(K)rémes kedvcsináló

 2012.08.09. 22:04

    Kedves Olvasó, mond-e valamit neked Paul Bocuse neve? Hát a crème brulée?

creme2.jpg   Monsieur (ejtsd: möszjő) Bocuse (ejtsd: bokűz) – vigyázz, nehogy úgy maradjon a sok csücsörítéstől a szád! – a francia modern konyha legjelesebb képviselője, számos gasztronómiai elismerés és 3 Michelin-csillag méltó tulajdonosa, a huszadik század szakácsa - túlzások nélkül. Több infó itt.

    A crème brulée (ejtsd: krem brülé) pedig egy nagyon krémes és lágy, tojásos-tejszínes-vaníliás égetett krém. Azt nem merem kategorikusan kijelenteni, hogy ősi francia desszert - habár több évszázados múltra tekint vissza -, hiszen az angol és a spanyol cukrászdákban egyaránt szerepel a desszertek között, épp csak az elnevezésük más.

    Az vitathatatlan, hogy elsőként a francia szakácsmogul, Francois Massialot királyoknak és nemeseknek dedikált szakácskönyvében jelent meg 1691-ben. Igen ám, de ez a leírás az összetevők között narancshéjat és fahéjat is említ, melyek azonban egyértelműen a katalán krém alkotóelemei. Én azt mondom, ez esetben tekintsünk el az eredetkutatástól és a családfaállítástól, és érjük be Mr Bocuse jól csengő nevével, hiszen az alábbi tejszínes és tojássárgás verziót ajánlja az éttermébe betérő vendégeknek ő is.

    Talán nem kellene már az elején a kedvét szegnem a kíváncsi gasztrokalandoroknak, de nem tudom magamban tartani a véleményemet, ami igazából előszőr nem bennem, hanem a páromban formálódott meg miután jóízűen bekanalazott egy kis tálka krémet. „Egészen pontosan miért is olyan nagy szám ez a francia krém izé?” – így hangzott a kérdés, amit nem bíráló kritikaként értelmeztem, sokkal inkább őszinte rácsodálkozásnak. De most tényleg, mi az oka annak, hogy évszázadok óta a franciák toplistás desszertjei között szerepel? A megoldás kulcsa a langyos-hűs krémréteg és az azon elterülő forró, roppanós karamellfátyol meglepő, vibráló párosában lehet.

    Azt is be kell vallanom, hogy a karamellizálással picurkát meggyűlt a bajom, és bizony volt olyan perc, amikor a jó büdösbe kívántam az egészet és azt mondtam, soha többet. Történt ugyanis, hogy max hőmérsékletre felfűtött, grill fokozatra állított sütő legfelső állásába bedugtam a jeges vízbe állított, cukorral megszórt, hideg krémmel teli tálakat és rájuk csuktam a sütőajtót. Rá sem pillantottam az órára, mentem a következő dolgom után. A szagok hamar figyelmeztettek, feltéptem a sütőajtót, láttam, hogy sötéten barnáll a cukor, a tepsiben már szinte forrt a víz. Az első kezem ügyébe akadó ronggyal megmarkoltam a tepsit, á, nem sütött meg, és a hirtelen mozdulattól meglódult benne hátrafelé a víztömeg, fele a sütőbe, fele a konyhakőre. Azon voltam, hogy gyorsan kivegyem a vízből a tálakat, hogy ne süljön meg a krém még egyszer, de az egyik kicsúszott a kezemből és fejjel lefelé landolt a maradék vízben.

    Néhány hét távlatából, lenyugodott kedélyekkel be kell látom, a „süti” nem tehet semmiről. Én voltam az, aki nem tanúsított kellő alázatot az elkészítési útmutató iránt, és nem szántam rá elég időt, hanem félvállról, a magabiztosságtól dagadozva, gyorsan össze akartam dobni, és túl akartam rajta lenni. Közben mindvégig nagyon izgultam, mivel ez volt az első francia csemege, amit a blog miatt készítettem el. Azért is bosszant annyira, hogy a karamellt szúrtam el, mert ennek a deszinek épp az a lelke, ettől lesz brulée (égetett), ettől lesz különleges. Tojásos krémet bárki tud csinálni, no de a hideg krémre roppanós, meleg, aranybarna cukorkérget a tálalást megelőző pár percben – az itt a döfi! Most nem sikerült. Legközelebb biztosan fog, mert okultam a hibámból, és remélem nem csak én, de te is, aki most e sorokat olvasod. És ugye tudod, hogy a tanulság nem az, hogy „na, ebbe jobb bele sem kezdeni”! Én már akkor biztos voltam abban, hogy dobogós nasiról van szó, amikor a víz áztatta, tepsi széléről-aljából kinyalogatott krém első falatja elterült a nyelvemen – ropogós karamell nélkül is.

   A recept is hamarosan érkezik, de előtte csapok egy hosszú hétvégét és irány a Mátra! 

Címkék: francia recept

A bejegyzés trackback címe:

https://frankogasztro.blog.hu/api/trackback/id/tr254704377

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása