Nizzai saláta két szólamban

 2012.07.31. 17:50

nicoise1.jpgA született nizzai polgárok számára az igazi nizzai saláta (eredetileg salade nicoise) alapvetően paradicsomból, uborkából, paprikából, hagymából, főtt tojásból, olívabogyóból, tonhalból vagy! szardellából áll. Sohasem fordulhat elő benne a 2 halféle egyszerre, főtt zöldség pedig egyáltalán nem. Napjainkban azonban már a nizzaiak is zokszó nélkül vegyítik a szardellát a tonhallal, a fejes salátát a főtt zöldbabbal, akárhányszor erre a tartalmas, szabadon variálható előételre támad gusztusuk.

A francia felségjelű hajón, ahol előbb szobalányként, majd bárosként dolgoztam, és időnként besegítettem a konyhán és az étteremben is, az autentikus nizzai salátának egy visszabutított – ha szabad így fogalmaznom – változatát szolgálták fel a főétel előtt. Nem volt benne uborka, sem paprika, csak zöldbab, hagyma, olívabogyó, koktélparadicsom, tonhal, főtt tojás és díszítésként a tetejére egy szardellát biggyesztettek. De én imádtam! Ha maradt fölöslegben a szerviz végére, mindig lecsaptam egy adagra. Egyedül a szardellát pöcköltem odébb, túl sósnak, karakteresnek találtam, nem ízlett, na. Azóta megszerettem, főleg miután kipróbáltam vele egy sor brazil finomságot (szardellás paprikakrém, cuscuz paulista), rájöttem, hogy más összetevőkkel okosan kombinálva egész jól meg lehet szelídíteni.

Két elkészítési módot is bemutatok az alábbiakban. Könnyű vacsorának, vagy előételnek a kizárólag friss zöldségekből, salátából komponált hagyományos nizzai salátát ajánlom. A töményebb, laktatóbb, főtt burgonyával és zöldbabbal gazdagított változatot (a képen ez látható) pedig hűsítő ebéd gyanánt forró nyári napokon, mint amilyeneket az elmúlt hetekben éltünk.

Eredeti nizzai saláta

Hozzávalók 6 főre:

1 uborka

8 paradicsom

6 tojás

1 zellerszál

1 zöldpaprika

8 szardellafilé

1 konzerv olajos tonhal

10 szem fekete olívabogyó

1 csokor petrezselyem

Olívaolaj

Ecet

 

ELKÉSZÍTÉS

Megfőzzük a tojásokat. Tippeket a tökéletes főtt tojáshoz ennél a receptemnél találsz;

Megmossuk a zöldségeket, az uborkát meghámozzuk;

A paradicsomot, a zellert és a paprikát apróra vágjuk;

Megmossuk a petrezselymet és felaprítjuk;

Az eddigieket jól elkeverjük, majd hozzáadjuk a tonhalat, az olívabogyókat és a szardellát;

Meglocsoljuk citromlével, olívaolajjal – módjával! -, és ízlés szerint fűszerezzük. Pici só, bors, bazsalikom vagy oregánó nem fogja elrontani. 

Tipp: Ha nem szeretjük, a tonhalról csepegtessük le az olajat, mielőtt a salátához kevernénk. Ha sós lében eltett szardellát kapunk, hasonlóan járjunk el. Ha túl sós a szardella, áztassuk hideg vízben 10 percig. Én a gerincét el szoktam távolítani.

nicoise2.jpg

 

És akkor most jöjjön a fotón is látható ízletes, színes, üdítő nyári étek receptje!

Nizzai saláta gazdagon

Hozzávalók 4 főre:

25 dkg újburgonya

1 csokor felaprított petrezselyem

6 dkg kimagozott fekete olívabogyó

Fél hagyma karikára vágva

1 konzerv olajos tonhal

20 dkg zöldhüvelyű zöldbab megtisztítva, felaprítva

25 dkg vegyes zöldsaláta

3 főtt tojás cikkekre vágva

1 ek. kapribogyó

4 szardellafilé

 citromos salátaöntethez:

15 cl olívaolaj

1 citrom

1 1/2 kk. mustár

frissen őrölt bors

 

ELKÉSZÍTÉS

Sós vizet forralunk, meghámozzuk a krumplikat, negyedekbe vágjuk és 15 percig, vagy puhulásig főzzük. Leszűrjük, hagyjuk kihűlni;

A zöldbabot pároljuk meg, a petrezselymet aprítsuk fel;

Egy salátástálban keverjük össze a krumplit, a petrezselymet, a hagymát, a tonhalat és a babot. Tegyük hűtőbe 2-4 órára;

közben készítsük el a salátaöntetet. Tegyük egy tálba a mustárt, a sót, az őrölt borsot és a citrom kifacsart levét, keverjük jól el. Vékony sugárban csorgatva folyamatos keverés mellett adjuk hozzá az olívaolajat, keverjük szép simára.

Közvetlenül a tálalás előtt helyezzük a zöld salátát annak a tálnak az aljára, amelyben majd az asztalra kerül, locsoljuk meg a salátaöntettel, jól keverjük össze;

Adjuk hozzá a krumplis elegyet;

Díszítsük tojásgerezdekkel, félbe-, negyedbe vágott paradicsommal, kapribogyóval és szardellával.

Frissen tálaljuk!

Tipp: Tálalás előtt tegyük a hűtőbe 2-4 órára, hogy az ízek kellőképpen összeérjenek!

A citromos öntetet érdemes kipróbálni paradicsomsaláta, sárgarépasaláta, galambbegy saláta és csirkemáj mellé is. 

Ha nem szeretjük, a tonhalról csepegtessük le az olajat, mielőtt a salátához kevernénk. Ha sós lében eltett szardellát kapunk, hasonlóan járjunk el. Ha túl sós a szardella, áztassuk hideg vízben 10 percig. Én a gerincét el szoktam távolítani.

Kedves Olvasó, amennyiben kedved támadt átruccanni Nizzába, engedd meg, hogy figyelmedbe ajánljam ezt az oldalt, ahol folyamatosan frissülő hasznos tanácsokat és ötleteket találsz az utazással, a látnivalókkal és a programokkal kapcsolatban. 

Címkék: francia recept

A bejegyzés trackback címe:

https://frankogasztro.blog.hu/api/trackback/id/tr354685460

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2012.08.04. 14:00:32

A nizzai saláta nekem szardellával az igazi (és az uborka is rontana az ízén). Érdekesek a cikkek.

Szalánczi Viktória 2012.08.05. 22:08:32

@Mitzi von Küche: Újabban nekem is szardellával csúszik jobban. Ízlések és pofonok különbözőek. Uborkával kombinálva még nem kóstoltam, és addig nem is török pálcát felette.
süti beállítások módosítása